آشنایی با پروژه جغد گوگل

۴۴ بازديد

آیا تاکنون درباره OWL Project (پروژه جغد) شرکت گوگل را شنیده اید؟

اگر تاکنون نشنیده اید بهتر است این مقاله را کامل بخوانید.

ابتدا در مورد شکل گیری این پروژه کمی صحبت خواهم کرد.

در پاییز 2016 زمانی که دونالد ترامپ نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد اخبار غیرواقعی زیادی در فضای مجازی منتشر شد.

به واسطه این اتفاق، تمام دنیا در یک آشوب و فضای ملتهب در عرصه فضای مجازی به سر می برد. به همین دلیل تمام مردم و نهادهای امنیتی بر دو اصل به اجماع نظر رسیده بودند:

  • باید شخص یا نهادی مسئولیت این فضای آشفته مجازی را بر عهده داشته باشد.
  • باید نهادی اخبار صحیح را از غلط که در فضای مجازی منتشر می شود را تفکیک کند.

چه شرکتی می توانست وظیفه ای این چنین مهم بر عهده  بگیرد؟ فیس بوک، گوگل، آمازون و... آیا شرکت دیگری می توانست؟

همه به دنبال راه کاری جهت پایان دادن به این ماجرا بودند. در واقع به جز شرکت های بزرگ موتورهای جستجو و غول های شبکه های مجازی، انتظار نمی رفت که شرکتی بتواند این مشکل را حل کند.

در همین راستا شرکت گوگل پروژه OWL را معرفی کرد. در این پروژه گوگل به تمامی سوالات و اخبار غیر واقعی واکنش نشان داده و جواب های درست و صحیح را در اختیار کاربران قرار می دهد.

گوگل با معرفی OWL وارد چالش های جدیدی شد که تاکنون با آن ها مواجه نبوده است. در ادامه به برخی از این چالش ها اشاره می کنم:

چالش اول: موتورهای جستجو باید همیشه بی طرف باشند

همواره رسالت موتورهای جستجو بی طرفی و صرفا تامین نیازهای کاربرانشان بدون عملی جانبدارانه است. موتورهای جستجو باید همیشه بی طرفی خودشان را از اخبار و وقایع نشان دهند و براساس چهارچوب و اصولی که به آن پایبند هستند، حرکت کنند.

جداسازی اخبار صحیح از اخبار نادرست یکی از حساس ترین کارهایی است که تاکنون گوگل بر عهده داشته است، زیرا باید علاوه بر حفظ رسالت خود، متهم به جانبداری از گروه و یا جریان سیاسی خاص نشود. این خود یکی از چالش های پیش رو برای مدیران ارشد گوگل است که همواره با آن در چالش هستند.

البته بازخورد برخی افراد در رابطه با موضوع های پیش رو باعث می شود که گوگل به سختی بتواند اخبار درست را از غلط تشخیص دهد.

چالش دوم: طرح پیشنهادی

یکی دیگر از چالش های پیش روی شرکت گوگل طرح پیشنهادی جهت جداسازی اخبار غیرواقعی از اخبار درست می باشد. ماهیت طرح به گونه ای است که گوگل باید تفاوت بین این دو اخبار را تشخیص دهد. ولی اگر به وظیفه اصلی گوگل و یا حتی موتورهای جستجو دیگر دقت کنیم، متوجه وجود تناقض در ماهیت موتورهای جستجو و طرح پیشنهادی می شویم.

از این رو شرکت گوگل اعلام کرد که در الگوریتم و ساختار موتور جستجوی خود تغییراتی می دهد تا این مشکل را مرتفع کند.

البته گوگل به وعده خود عمل کرده و این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

چالش سوم: نمایش داده ها

سومین چالش پیش رو بحث نمایش داده های عبارات مورد جستجو شده است، زیرا برای به دست آوردن نتایج بهتر، بیشتر موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری علاوه بر کلمه و URL ذخیره می کنند.

موتورهای جستجو ممکن است تعداد دفعاتی را که کلمه در صفحه تکرار شده است ذخیره کنند یا ممکن است مقدار را به هر ورود اختصاص بدهند و زمانی که کلمات در عناوین، عنوان های فرعی و لینک ها ظاهر می شود ارزش اختصاص یافته به آن ها بیشتر شود.

هر موتور جستجوگر، فرمول متفاوتی برای ارزش گذاری کلمات در فهرست خود دارد. حال در نظر بگیرید اخبار منتشر شده بسیار دقیق سئو شده باشد.

با توجه به این مسئله گوگل باید تشخیص دهد که این خبر به صورت واقعی و یا غیر واقعی سئو شده است. از این رو کار گوگل برای اهمیت دادن یا ندادن به آن خبر بسیار پیچیده و مشکل می شود.

این مسئله یکی از دلایلی است که موجب می شود جست وجوی یک کلمه در موتورهای جست وجوگر متفاوت، فهرست های متفاوتی را ارائه بدهد و صفحات با ترتیب های متفاوتی ارائه شود. داده ها برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی رمزگذاری می شوند.

چالش چهارم: Blackhats

مانند سایر تاکتیک های شرکت گوگل، عده ای از متخصصان و افراد هکر در قالب گروه هایی شروع به بررسی تغییرات الگوریتم گوگل می کنند.

این تغییرات بعضی اوقات می تواند مثبت و یا منفی باشد. ولی تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این الگوریتم در ساختار خود دچار ایراد بوده است، ارسال نشده است. زیرا متخصصان شرکت گوگل با وسواس خاصی این الگوریتم ها را بارها و بارها بررسی و آنالیز کرده و سپس اقدام به پیاده سازی آن می کنند.

در این مقاله با پروژه جغد گوگل و چالش های آن آشنا شدید. همچنین متوجه شدید که چگونه این پروژه بر روی الگوریتم موتور جستجو گوگل تاثیر گذاشته است.  امیدوارم این مطلب مورد توجه شما دوستان عزیزم قرار گرفته باشد و در نظر داشته باشید این اطلاعات فعلا تمام چیزی بود که امیر قمصری در مورد الگوریتم جغد گوگل و بر اساس مطالعاتش به آن دست پیدا کرده است و چیز بیشتری در حال حاظر وجود ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد