انواع باشگاه مشتریان

۳۱ بازديد

جذب یک مشتری جدید برای یک کسب و کار و شرکت، هزینه‌های قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. بسیاری از شرکت‌ها برای حفظ مشتریان قدیمی خود، باشگاه مشتریان راه اندازی کرده‌اند تا خدمات ویژه‌ای به مشتریان قدیمی خود ارائه دهند و بتوانند آن‌ها را راضی نگه دارند. این اقدام باعث افزایش تعداد مشتریان و فروش آن‌ها می‌شود. در این مقاله، سعی کرده‌ایم به شما توضیح دهیم که باشگاه مشتریان چیست و چگونه می‌توان یک باشگاه مشتریان قوی داشت. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد؟

اگر می خواهید فروش خود را از طریق باشگاه مشتریان چند برابر کنید، باید به طور جدی بر روی باشگاه مشتریان تمرکز کنید و این بخش از کار برای شما اهمیت بالایی داشته باشد. افرادی که عضو باشگاه مشتریان شما می شوند و شما خدمات به آنها ارائه می دهید، 100 درصد بیشتر به برندتان اهمیت می دهند و مدت زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری می کنند. حتی این امکان وجود دارد که درباره برند شما با دوستان و آشنایان صحبت کنند و از خدماتی که شما در اختیار آنها قرار می دهید بگویند.

حالا به کسانی که سوال دارند که باشگاه مشتریان چیست و چه اهمیتی می تواند برای کسب و کار داشته باشد، نکاتی را در ادامه شرح می دهیم.

اهمیت باشگاه مشتریان در کسب وکارها

  • هزینه‌های بالایی را مشتریان برای برندهای محبوب خود صرف می‌کنند.
  • افرادی که به برند شما علاقه‌مند هستند، مبالغ بیشتری را پرداخت می‌کنند.
  • مشتریانی که از خدمات و برند شما راضی هستند، با خانواده، دوستان و آشنایان خود درباره شما صحبت می‌کنند. به خاطر داشته باشید که این نوع بازاریابی، بازخورد فراوانی دارد که از تبلیغات با هزینه بالاتر بهره‌مند است.

انواع باشگاه مشتریان

به طور کلی باشگاه مشتریان به دو دسته تقسیم می شود

  • باشگاه مشتریان باز (Open club)
  • باشگاه مشتریان بسته (Limited club)

باشگاه مشتریان باز (Open club) چست؟

در بالا به انواع باشگاه مشتریان اشاره شد. باشگاه مشتریان باز یکی از انواع مهم باشگاه مشتریان است که علاوه بر تمرکز بر مشتریان قبلی، امکاناتی را برای خدمت رسانی به مشتریان قبلی و جذب مشتریان جدید از سایر برندها فراهم می کند. در این نوع باشگاه مشتریان، هنگامی که مشتری جدید عضو شود، امتیازی برای عضویت به او تعلق می گیرد. با این حال، مشتریان قدیمی در این باشگاه در اولویت قرار دارند. در ایران، باشگاه مشتریان بانک ملت یکی از نمونه های باشگاه مشتریان باز است.

 باشگاه مشتریان بسته (Limited club)

همانطور که از نامش پیداست، باشگاه مشتریان ما مخصوصاً برای مشتریان قدیمی است. این به این معنی است که فقط مشتریان قدیمی می توانند از خدمات و امتیازات آن بهره ببرند. با تبدیل شدن مشتریان جدید به مشتریان وفادار، آنها نیز می توانند از این خدمات استفاده کنند.

شاید برای شما سوال باشد که چرا باشگاه مشتریان بسته این سیاست را دارد؟

یکی از دلایلی که می توانیم به آن اشاره کنیم، سیاست این باشگاه است که تمرکز خود را بر روی مشتریان قدیمی قرار داده و آنها را به عنوان عامل سودآوری شرکت معرفی می کند. برای مثال، می توانیم به بانک پاسارگارد اشاره کنیم که یک باشگاه مشتریان بسته دارد.

خدمات و پاداش در باشگاه مشتریان

باید به یاد داشته باشید که هدف اصلی از ایجاد باشگاه مشتریان، حفظ مشتریان قدیمی است. بنابراین، باید به این بخش از باشگاه مشتریان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ زیرا افرادی که عضو باشگاه مشتریان می‌شوند، به دنبال مزایا و امتیازات خاصی هستند. بنابراین، خدمات و پاداش‌هایی که ارائه می‌دهید، باید بسیار جذاب و موثر باشند. بنابراین، این نکات مهم را هرگز فراموش نکنید:

  • پاداش ها را متناسب با فعالیت قرار دهید
  • دستیابی به پاداش ها بسیار سخت نباشد

 در باشگاه مشتریان پاداش ها را به دو دسته تقسیم می کنیم:

  • Hard benefits
  • Soft benefits

پاداش های دست اول (Hard benefits)

این پاداش‌ها شامل پاداش‌های مالی مستقیم برای شرکت‌ها و افرادی است که خدمات باشگاه مشتریان را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، تخفیف در خرید بعدی یا پاداش‌های نقدی در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

پاداش های دسته دوم (Soft benefits)

این پاداش‌ها اصلاحات مالی چندانی برای ارائه‌دهندگان پاداش ندارند. این نوع پاداش‌ها بیشتر برای جلب رضایت مشتری است. به عنوان مثال، می‌توان به پاداش‌هایی اشاره کرد که مشتریان را جذب می‌کند، مانند جای پارک رایگان هنگام خرید یا ارائه جایگاه VIP و یا هر نوع پاداش دیگری که بسته به نوع کسب و کار مورد نظر است.

مزایای باشگاه مشتریان چیست؟

خب در این قسمت می خواهیم به مزایای باشگاه مشتریان بپردازیم. این مزایا عبارت اند از:

افزایش راهکارها با کسانی که عضو باشگاه مشتریان هستند

هنگامی که شما ارتباط مداوم با مشتریان برقرار می‌کنید، می‌توانید محصولات جدید خود را به مشتریان وفادار خود سریع‌تر ارائه دهید. همچنین، از طریق باشگاه مشتریان می‌توانید از ایمیل مارکتینگ نیز استفاده کنید.

کاهش مشتریانی که سود زیادی برای کسب و کار شما ندارند

با استفاده از باشگاه مشتریان، می توانید مشتریان پر سود خود را از مشتریان کم سود جدا کرده و تمرکز خود را بر روی مشتریان پر سود تمرکز دهید.

کاهش هزینه تبلیغات

جذب یک مشتری جدید هزینه‌برتری نسبت به حفظ مشتری قدیمی دارد. با ایجاد یک برنامه عضویت برای مشتریان، می‌توانید با هزینه کمتری از مشتریان خود سود بسیار بالایی بدست آورید.

معایب باشگاه مشتریان

اکنون در کنار مزایایی که باشگاه مشتریان دارد، معایب آن نیز مطرح می‌شود. یکی از معایب قابل ذکر این است که بسیاری از مشتریان اطلاعات نادرست را در فرم ثبت نام وارد می‌کنند. علاوه بر این، تعداد افرادی که به باشگاه مشتریان ملحق می‌شوند، به طور چشمگیری افزایش یافته است و بنابراین شما باید در ارتباط با باشگاه مشتریان بسیار دقت کنید و به هیچ وجه از آن کپی نکنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد