تجزیه و تحلیل swot را باید چارچوبی دانست که هر کسب و کاری به آن نیاز دارد. این قاعده و قانون می توانند به شما در مسیر پیشرفتتان به خوبی کمک کنند. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص آنالیز Swot در اختیار شما قرار می دهیم. اگر می خواهید بدانید که تحلیل swot چیست، چه زمانی و چگونه از آن استفاده کنیم تا پایان همراه ما باشید.
منظور از تحلیل swot چیست؟
همانطور که گفتیم تجزیه و تحلیل SWOT یک چهارچوب ساده اما پیشرفته است و هر کسب و کاری را می تواند از ۴ وجه ارزیابی کند. این چهار وجه شامل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها هستند. آنالیز SWOT به شما کمک خواهد کرد تا تقریباً هر جنبه ای از کار خود را تحلیل کنید و یک تصمیم آگاهانه برای آن بگیرید.
به شکل کلی آنالیز SWOT از شما می خواهد تا موارد زیر را تجزیه و تحلیل کنید:
- چه چیزی برای کسب و کار شما مفید است؟ (نقاط قوت)
- چه چیزی به درستی کار نمی کند؟ (نقاط ضعف)
- عوامل خارجی که کسب و کار شما می تواند روی آنها سرمایه گذاری کند کدام ها هستند؟ (فرصت ها)
- کدام عوامل خارجی می توانند به کسب و کار شما آسیب برسانند؟ (تهدیدات)
چرا آنالیز SWOT اینقدر مهم است؟
تجزیه و تحلیل SWOT با توجه به اینکه کار را از زوایای مختلفی که دارد، مورد ارزیابی قرار می دهد، می تواند موجب ایجاد راه های جدیدی برای رشد و بهبود باشد. با انجام تحلیلSWOT می توان از موارد زیر برخوردار شد:
- از نقاط قوت خود برای متمایز شدن از رقبا استفاده کنید.
- نقاط ضعف خود را پیش از اینکه به شما صدمه ای بزنند رفع کنید.
- فرصت های جدید را یاد بگیرید و آنها را مورد استفاده قرار دهید.
- خود را برای تهدیدات احتمالی آماده کنید.
به عبارتی تمام آنچه که گفتیم یعنی اینکه تجزیه و تحلیل swot می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه بگیرید، برنامه ریزی بهتری داشته باشید و خیلی زود به هدف های خود برسید.
تجزیه و تحلیل SWOT یک کسب و کار یا پروژه را بر اساس چهار عامل کلیدی ارزیابی خواهد کرد که می توان آنها را به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم کنیم.
عوامل داخلی
عوامل داخلی جنبه هایی از کسب و کار شما هستند که شما می توانید آنها را تحت کنترل خود بگیرید. این عوامل شامل مهارت ها، دارایی ها، قابلیت ها و مزیت های رقابتی هستند که می توانیم آنها را به دو دسته نقطه قوت و ضعف دسته بندی کنیم:
نقاط قوت
نقاط قوت ویژگی های مثبتی هستند که به شما نسبت به دیگر رقبا برتری هایی خواهند داد. از جمله نقاط قوت می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:
- شهرت زیاد برای برند
- یک پایگاه مشتری وفادار
- داشتن یک وب سایت با کیفیت
- بالا داشتن یک تیم ماهر و با انگیزه
- داشتن محصول یا خدماتی منحصر به فرد
نقاط ضعف
نقاط ضعف را باید ویژگی های منفی بدانیم که عملکرد شما و کسب و کارتان را محدود خواهد کرد. این موارد را می توانیم به شکل زیر بیان کنیم:
- کمبود منابع مالی
- یک محصول یا خدمات با کیفیت پایین
- پایین بودن رضایت مشتریان
- حضور ضعیف در فضای مجازی
عوامل خارجی
عوامل خارجی جنبه هایی هستند که خارج از کنترل شما بوده و شامل رویدادها، چشم اندازهای رقابتی و تغییر در اقتصاد می شوند. عوامل خارجی را می توان به دو دسته فرصت ها و تهدیدها تقسیم کرد.
فرصت ها
فرصت ها شرایط مطلوبی محسوب می شوند که شما می توانید از آنها برای دستیابی به اهداف تجاری که دارید، استفاده کنید. به عبارت دیگر چیزهایی که می توانید به نفع خود استفاده کنید یا از آنها سود ببرید را فرصت ها می گویند. از جمله نمونه های فرصت تحلیل swot موارد زیر هستند:
- تقاضای افزایشی برای محصول یا خدمات شما
- بخش یا جایگاه جدید بازار
- مشارکت جدید
- استفاده از فناوری های جدیدی که کارهای روزمره را به شکل خودکار انجام خواهد داد.
تهدیدها
تهدیدها شرایط نامطلوبی محسوب می شوند که به کسب و کار شما آسیب خواهند رساند. این خطرات یا چالش ها را باید بشناسید. چند نمونه از این تهدیدها موارد زیر هستند:
- کم شدن تقاضا برای خدمات یا محصولی که دارید
- حضور یک رقیب یا جایگزین جدید
- به وجود آمدن یک کمپین تبلیغاتی منفی
- به وجود آمدن فناوری جدیدی که یکی از خدمات شما را منسوخ خواهد کرد
- تغییر در مقررات یا سیاست ها
۶ مرحله برای آنالیز SWOT
تجزیه و تحلیل SWOT ارزیابی نقاط قوت ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کار شما است. اما این تجزیه و تحلیل را باید بیشتر از این ها بشناسیم؛ زیرا می توان از آن به عنوان یک ابزار برای پیشرفت استراتژیک هم یاد کرد. در ادامه شما را با شیوه انجام تجزیه و تحلیل swot آشنا می کنیم.
1. هدف خود را تعیین کنید
داشتن یک هدف به شما کمک خواهد کرد تا هر آنچه که برای تحلیل یک هدف لازم است را انتخاب کنید. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که شما با یک حجم زیاد از اطلاعات اولیه روبرو شوید و هیچ ایده ای هم برای نحوه اعمال آنها روی کسب و کار خود نداشته باشید؛ بنابراین لازم است تا یک هدف را انتخاب کنید.
همین موضوع می تواند هر تصمیم یا تغییر مهمی برای کسب و کار شما باشد. تصمیم بگیرید که باید کسب و کار خود را گسترش دهید. خطرات و مزایای تغییر فرایندهای منابع انسانی را بشناسید.
در ادامه یک فرمول مفید را برای شما می نویسیم:
(جاهای خالی را پر کنید)
کسب و کار من به ....... نیاز دارد. با انجام این کارها این نیازها را باید برطرف کنیم:
............
............
شما می توانید حتی بیشتر از یک هدف را در لیست خود قرار دهید. به عنوان مثال شما می توانید اینگونه فرمول بالا را پر کنید:
کسب و کار من برای ادامه فعالیت به سرمایه بیشتری نیاز دارد. ممکن است بتوانیم با انجام این کارها این نیاز را برطرف کنیم:
- افزایش قیمت ها
- پیگیری برای سرمایه گذاران جدید
- سرمایه گذاری بیشتر در تیم فروش
۲. نقاط قوت را ارزیابی کنید
برای چهار مرحله بعدی شیوه انجام هر بخش از تجزیه و تحلیل swot را توضیح خواهیم داد. S در SWOT مخفف Strength یعنی نقاط قوت است.
در این مرحله نقاط قوت کسب و کار شما باید فهرست شود.
این فهرست را اینگونه می توانید شروع کنید که هر ایده ای ممکن است خوب باشد؛ پس آن را بنویسید. نقاط قوت عوامل درونی هستند و باید روی آنها تمرکز کنید و همه چیز را به یاد آورید. در ادامه چند مورد از نقاط قوت را برای شما بیان می کنیم:
- ترافیک ارگانیک وب سایت شما که بیشتر از رقبا است.
- ویژگی های پیشرفته یا محصولاتی که رقبای شما آن را ندارند.
- سرمایه گذاری هایی که اخیراً انجام داده اید.
۳. نقاط ضعف را پیدا کنید
لازم است کسب و کار خود را از لحاظ نقاط ضعفی که دارد مورد بررسی قرار دهید. بدون شک هیچ کسب و کاری بدون نقطه ضعف نیست؛ بنابراین با خودتان صادق باشید و دقیقاً آنها را بنویسید. این فهرست می تواند شامل موارد زیر باشد:
- هزینه های عملیاتی بالا نسبت به درآمد
- طولانی بودن زمان پاسخگویی پشتیبانی مشتری
- تلاش هایی که برای ایجاد محتوای سئو شده داشته اید اما شکست خورده است.
۴. فرصت ها را در نظر داشته باشید
حرف O در آنالیز SWOT مخفف Opportunity یعنی فرصت است.
به راحتی می توانید فرصت ها را با نقاط قوت خود اشتباه بگیرید؛ بنابراین به این موضوع دقت داشته باشید که نقاط قوت عوامل درونی هستند و در داخل کسب و کار شما همین الان هم وجود دارند؛ اما فرصت ها را عوامل بیرونی باید دانست که خارج از کسب و کار شما رخ می دهند.
شما باید همه چیز را روی نقاط قوت خود بنا کنید و فرصت ها را هم به نفع خود به کار بگیرید. از جمله نمونه های فرصت که ممکن است در آنالیز SOWT فهرست شود موارد زیر هستند:
- تغییرات بازار که موجب افزایش تقاضا برای محصولی شده و کسب و کار شما می تواند آن را بفروشد.
- مشتریان ایده آلی که به پلتفرم های اجتماعی جدید هجوم آوردند و می توانید برای دسترسی از آن استفاده کنید.
- رقیبی که فعالیت خود را در منطقه ای که شما مشغول فعالیت هستید متوقف می کند.
به عنوان مثال swot یک راه بسیار خوب برای پیدا کردن فرصت ها در پروژه های سئو سایت استفاده از ابزار Keyword Gap یا به طور کلی، تحقیق جامع کلمات کلیدی است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید و ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
۵. تهدیدها را شناسایی کنید
حرف T در آنالیز SWOT مخفف Threat یعنی تهدید است.
این تهدیدها عواملی خارجی بوده که کسب و کار شما را در معرض خطر قرار خواهند داد. به این موضوع دقت داشته باشید که در طول زمان تهدیدها بر اساس عوامل خارجی بیرون از کنترل شما قرار می گیرند؛ اما با یک برنامه ریزی دقیق می توانید روی آنها اشراف داشته باشید. از جمله نمونه تهدیداتی که در آنالیز SWOT فهرست خواهد شد موارد زیر هستند:
- تغییر قانونی که می تواند روی کسب و کار شما اثر داشته باشد.
- به وجود آمدن یک رقیب
- تغییر شرایط اقتصادی که روی قدرت خرید مشتری اثر منفی داشته باشد.
۶. لیست خود را محدود کنید
در مرحله ششم شما باید تعداد مناسبی از گزینه ها را در هر کدام از چهار دسته بندی که عنوان کردیم داشته باشید. الان باید آنها را محدود کنید؛ درست است که حداکثری برای هیچ کدام از دسته بندی ها وجود ندارد اما به این موارد دقت داشته باشید که شما نمی خواهید خود را تحت تاثیر قرار دهید؛ بلکه باید به مهم ترین موارد پایبند بوده و روی بهترین آنها تمرکز کنید.
برای تجزیه و تحلیل swot یک نمودار چهار ربعی را رسم کنید. در محور عمودی شما در حال اندازه گیری تاثیر یک مورد بر کسب و کار خود هستید و در محور افقی شما در حال اندازه گیری تلاش لازم برای پیاده سازی آن موضوع خواهید بود. هر نقطه قوت ضعف فرصت و تهدید را بر اساس تلاش مورد نیاز در ربع مناسب خود قرار دهید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر